Wszystkie klasy Publicznego Gimnazjum w Inowłodzu uczestniczyły  we wrześniu w  całodniowych zajęciach terenowych  poświęconych pięknu zmieniającej się natury, czyli florze i faunie martwego drzewa, jego roli w ekosystemie lasu.  Słoneczna i ciepła pogoda pozwoliła uczniom bez przeszkód skoncentrować się na treściach przekazywanych przez prowadzących zajęcia. Omówiono następujące tematy, ilustrując je licznymi przykładami z otaczającej przyrody:

  1. Walory przyrodnicze leśnych rezerwatów przyrody w gminie Inowłódz „Spała”  i „Żądłowice”
  2. Las, jako ekosystem
  3. Etapy i konsekwencje zamierania drzew
  4. Kolonizacja martwych drzew
  5. Rola martwych drzew w odnawianiu lasu
  6. Zamierające drzewo jako środowisko życia
  7. Martwe drzewo w ochronie lasu i ochronie przyrody
  8. Rola starych dziuplastych drzew

 

Te żywe lekcje przyrody pozwoliły młodym ludziom – przyszłym decydentom podjąć próbę wyboru większego dobra, wyboru stylu życia i przeciwstawiania się naciskom np. jakiejś grupy.

Zajęcia zakończono spotkaniem przy ognisku w wyznaczonym na biwakowanie miejscu. Były to warunki sprzyjające integracji grupy rówieśniczej ale także przekazania informacji o zagrożeniach lasu i podstawowych zasadach zachowania się w lesie oraz w rezerwacie przyrody.  Wychowawcy klas wiele uwagi poświęcili pogadankom o sposobach czynnego odpoczynku i aktywnego spędzania wolnego czasu.

Każdy uczestnik zajęć terenowych wypełnił kartę pracy, w której znalazły się wiadomości nt: budowy ekosystemu lasu, etapów zamierania drzew, konsekwencji dla funkcjonowania ekosystemu lasu zamierania drzew,  roli martwego drzewa w odnawianiu się lasu, żywych organizmów związanych z martwym drzewem, roli drzew dziuplastych.

W pracowni biologicznej podsumowano zajęcia wykorzystując zakupione w ramach projektu tablice edukacyjne oraz materiały przywiezione z zajęć terenowych (kora, kiście, resztki martwego drewna, nasiona).

Osiągnięto takie cele jak:  budzenie szacunku do otaczającej przyrody, poszerzenie wiedzy uczniów o różnorodności istot żywych, nabywanie umiejętności uczenia się przez długotrwałą obserwację przyrodniczą, doskonalenie współpracy w zespole, wyrabianie zdolności posiadania własnego poglądu poprzez analizę i ocenę przeciwstawnych opinii, wyciszanie negatywnych odczuć w obcowaniu  z przyrodą.

przyroda_2

 

Tekst, zdjęcia: Gimnazjum w Inowłodzu

Pin It