Badania przeprowadzone przez Fundację potwierdzają, że codzienne czytanie dzieciom w szkole wpływa znacząco na poprawę ich umiejętności językowych, intelektualnych i społecznych oraz podnosi poziom czytelnictwa wśród uczniów. Fundacja wystąpiła do Ministerstwa Edukacji Narodowej o włączenie codziennego czytania uczniom do programów wszystkich szkół i przedszkoli. Jest to szczególnie ważne wobec spadku umiejętności językowych dzieci i młodzieży oraz spadku czytelnictwa.

Czytanie dzieciom to skuteczny sposób na wychowanie czytelnika – człowieka, który stale poszerza swą wiedzę i buduje mądrość, ma bowiem do czynienia z dorobkiem największych umysłów z różnych dziedzin i epok. Ludzie, którzy czytają, podejmują lepsze decyzje, mają szansę na lepszą pracę, lepsze relacje z ludźmi. Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na mądrych, kulturalnych i samodzielnych ludzi – czytajmy im.

Badania OECD wykazały, że co piąty Polak, pomimo, że uczęszczał do szkoły, nie rozumie ulotki reklamowej czy instrukcji obsługi pralki.

Realizowanie podstawy programowej bez rozwinięcia umiejętności językowych uczniów, to jak sianie ziarna na ubite klepisko. Na takim podłożu najlepsze ziarno nie wykiełkuje: dzieci słabo znające język nie rozwiną swego potencjału.

Zadbajmy o rozwój kompetencji językowych uczniów, a okaże się, że nastąpi poprawa wyników ze wszystkich przedmiotów!

Dlatego nauczyciele gimnazjum  w Inowłodzu tak chętnie  przyłączyli się do kampanii „Mądra szkoła czyta dzieciom”.

Klasy gimnazjalne dokonały wyboru książek do czytania.

I tak w klasach I A B uczniowie słuchają codziennie fragmentów powieści fantasy autorstwa brytyjskiej pisarki J.K. Rowling.  Jest to „Harry Potter i  kamień Filozoficzny”. Mimo że uczniowie znają już bardzo dobrze postać Harry’ego Pottera z filmu, chętnie słuchają czytanych przez nauczycieli fragmentów powieści.

W klasie II wyróżniona została powieść  „Eragon”, napisana przez 17 – latka Christopher Paolini, rozgrywająca się w magicznym świecie. Książka opiera się na znanym starszej generacji czytelników archetypie dorastania młodzieńca, poszukiwania nauczyciela i spełnieniu misji. Czytane przez nauczycieli i uczniów fragmenty wprowadzają uczniów w magiczny świat fantasy, zaciekawiają : wspaniałe walki , historyczne bronie, tajemniczy spisek i ... kobieta elf, która pojawia się w snach Eragona.

Klasa III wybrała do czytania dwa utwory. Są to:

„Mały  Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego.

Ta baśń poetycka zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych uczy postaw życiowych, wskazuje na miłość i przyjażn jako wartości ponadczasowe. Trzecioklasiści maja jednocześnie dobrą powtórkę do egzaminu gimnazjalnego słuchając fragmentów, które prezentują świat dorosłych  i świat dzieci           w utworze.

„Wspomnienia niebieskiego mundurka” W. Gomulickiego klasyczna powieść dla młodzieży. Młodym ludziom z epoki komputerów świat ich rówieśników sprzed przeszło stulecia może się jawić jako chwilami niewiarygodny, a chwilami zupełnie podobny.

Po przeczytaniu całości utworów zostaną przeprowadzone konkursy czytelnicze wśród uczniów gimnazjum.

Koordynatorami akcji czytelniczej są: Barbara Dziubałtowska - Chachuła, polonista oraz Marcjanna Filipińska, nauczyciel języka angielskiego w gimnazjum.

 

Źródło: Publiczne Gimnazjum w Inowłodzu

Pin It